A második világháború jelentős hatással volt a divatra, sokféle változást hozva a ruházkodás terén. A háború alatt a divat kibontakozása visszavetődni látszott, mivel a szükségállapot miatt ruha- és textiljegyekkel lehetett csak új holmihoz jutni. Az alapanyagok szűkössége végett a tervezők alternatív anyagokhoz nyúltak, mint például az ejtőernyőselyem. De ez nem csak a szükségletek kielégítéséről szólt, hanem a kreativitás rohamos fejlődéséről is, melynek kulcsszerepe volt a divat új irányainak kialakításában.
A vészhelyzet ellenére az haute couture szegmens próbálta megőrizni presztizsét a piacon, új tehetségekkel bővülve. E párhuzamosan zajló trendek között a konfekcióiparban azonban komoly visszaesés volt tapasztalható, megpróbált alkalmazkodni a megváltozott piaci körülményekhez. Ennek ellenére a neves tervezők felfedezték a „pret-á-porter” piaci rését, amely lehetővé tette számukra, hogy a tehetősebb vásárlóknak egy „finomkollekcióval” rukkoljanak elő.
Christian Dior francia divattervező nevéhez fűződik ebben az időben a divat világában a ruházkodás reformja, amely újragondolta a női szépséget és eleganciát. A formabontó kollekció elnevezése a New look nevet kapta, mely forradalmasította a női divatot.
Dior modelljeit minden nő imádta, hiszen a Dior ruhákkal a nőies vonások finoman megjelenhettek és a tükörbe nézve egy elegáns, vonzó nőt láthattak viselőik.
Azért, hogy a megjelenés abszolút teljes legyen, a koncepció része volt az azonos stílusú kiegészítők viselése, kozmetikai termékek piacra kerülése is.
A kollekció egyik legjellegzetesebb vonása az X vonal volt, amely a ruhadarabok vállban kissé lekerekített fazonját, hangsúlyos melleket és karcsú derekat mutatott lefelé bővülő szoknyákkal kombinálva. E formák megvalósításához új típusú fűzőkre és az ekkor Amerikában már népszerű push-up melltartókra volt szükség. A melltartók tervezésekor fontos szempont volt a formák kiemelése, így szivacsos, speciális betétekkel dolgoztak a tervezők. A szoknyák „A” alakú formájának hangsúlyozásához tüll alsószoknyát viseltek, ami még hangsúlyosabbá tette a darabok formáját.
A kabátok esetében szintén jellemző volt az X vonal hangsúlyozása, jellemzően testközeli kivitelben.
Az X vonal hangsúlyozása nem csupán a testalkatra volt hatással, hanem a női identitás formálására is, mely a felnőtt élethez és a munka világához való alkalmazkodásban is szerepet játszott.
Az évtized végén pedig megjelentek a lefelé szűkülő szoknyák, melyekhez a test formáit követő pulóvereket választottak a hölgyek már felsőrésznek.
A kiegészítők, köztük a kalapok is még mindig fontos szerepet játszottak a megjelenés részleteiben. A nők a hajukat gyakran hátrafésülve viselték, amelyre kis tokkalapot vagy széles karimájú, ún. lámpaernyőkalapot helyeztek.
Összességében a második világháború után a divat új értelmet nyert, tükrözve a nőiesség újraértelmezését és a kreativitást, amely nemcsak a háborús körülményekhez, hanem a társadalmi változásokhoz is alkalmazkodott. Dior munkássága és a reformjai hozzájárultak ahhoz, hogy a divat új útra lépjen, gazdagítva ezzel a női öltözködés palettáját miközben egy új szépségideált teremtett.